We’re Hiring

Trend & Cultural Insights Internship

MARE biedt een meeloopstage aan in Trend & Cultural Insights.

Wat gebeurt er in de wereld? Wat is de drijfveer achter deze verandering, en hoe speel je hierop in? Dit zijn de vragen die je vaak zult stellen tijdens je stage bij de Trend & Cultural Insights afdeling ANTICIPATE.

Bij MARE onderzoeken we wat mensen beweegt: ‘what makes people tick’. Met deze inzichten helpen wij klanten hun doelgroepen beter begrijpen.

Maatschappelijke context speelt daarbij een belangrijke rol. Waarom mensen vinden wat ze vinden, denken wat ze denken, en doen wat ze doen; dit wordt mede gevormd door cultuur. Daarom betrekken wij culturele analyse en inzichten in onderzoek.

Door niet alleen huidige ontwikkelingen mee te nemen, maar ook te anticiperen op hoe deze verder zullen ontwikkelen, bieden wij future proof advies. Dit is waar onze Trend & Cultural Insights afdeling ANTICIPATE zich in specialiseert.

Wat ga jij precies doen?

  • Continu algemeen trendonderzoek: via desk- en fieldresearch houd je bij wat er gebeurt in de wereld. Je checkt innovatieve blogs, je gaat naar (online) events en exposities en deelt opgedane kennis intern met je MARE-collega’s en op onze socials.
  •  Trendonderzoek op maat: je werkt mee aan trendonderzoek specifiek voor onze opdrachtgevers. Je verdiept je hierbij in een onderwerp of een sector, signaleert hierbinnen nieuwe ontwikkelingen en vertaalt deze door naar de vraag van de opdrachtgever.
  • Je schrijft korte trendartikelen, selecteert hier beeld voor, bouwt mee aan trendpresentaties en doet projectmanagement rondom trendtrajecten.

Jouw taken:

  • Continu én op maat (breed georiënteerd) trend research uitvoeren
  • Schrijven van trendartikelen (in Nederlands en Engels)
  • Up to date houden van alle social mediakanalen (Instagram, Facebook, LinkedIn)
  • Het presenteren van een trendsignaal tijdens de wekelijkse werkvergadering aan collega’s ter inspiratie en het up-to-date houden van recente ontwikkelingen
  • Selecteren van beeld
  • Vormgeving van rapporten en presentaties
  • Archiveren van trendsignalen & beelden
  • Rekruteren van Sparks (changemakers/ innovators/ creatieve voorhoede)
  • Algemeen projectmanagement (bv. locaties regelen)
  • Productionele ondersteuning van workshops, co-creatie sessies, inspiratie sessies
  • (Audio)-visuele content creëren
  • Wanneer nodig, MARE breed werken op de ‘Unravel’ afdeling. (Bijv. opmaak voorstellen, rapporten en presentaties)

Jij bent:

  • Open, sociaal, nieuwsgierig en onderzoekend
  • Visueel ingesteld, creatief en oog voor detail
  • Je legt makkelijk verbanden
  • Je bent pro-actief en zelfstandig

Vereisten:

  • Analytisch, ervaring met verschillende onderzoeksmethodes is een pré
  • Affiniteit met zowel kwalitatief- als trendonderzoek en vertaling van inzichten naar marketing
  • Aantoonbare interesse en expertise in trends en innovatie
  • Student aan een relevante HBO-opleiding (bijvoorbeeld Trend research & Concept Creation in Lifestyle, AMFI, journalistiek, communicatie, design)
  • 5 dagen per week beschikbaar voor 5 maanden
  • Uitstekende mondelinge en schriftelijke vaardigheden en kennis van de Nederlandse en Engelse taal.
  • Ervaring met o.a. MS Office, Powerpoint en InDesign is essentieel. Ervaring met Photoshop, Illustrator en iMovie is een pré.
  •  Ervaring inzet social media voor pr-doeleinden.

Wij bieden:

  • Een meeloopstage van 5 maanden bij een bureau met informele werksfeer
  • Begeleiding door een ervaren trend onderzoeker
  • Veel eigen verantwoordelijkheden en inbreng
  • Marktconforme stagevergoeding


Enthousiast geworden?

  • Stuur een motivatie, c.v. en je portfolio (zowel Nederlands als Engels geschreven teksten) naar [email protected]

Project- en Panelexpert
40 uur · Amsterdam ·  januari/ februari 2026

Ben jij goed in planning & project management en krijg je energie van het bij elkaar brengen van mensen?
Dan ben jij misschien de teamplayer met doorzettingsvermogen die wij zoeken!

Wat ga je doen?
Als Project- en Panelexpert ben je een belangrijke schakel tussen onze onderzoekers en de mensen die deelnemen aan ons onderzoek. Je helpt ons bij het bepalen van de juiste doelgroep en je zorgt ervoor dat de onderzoeksopzet en doelgroep goed op elkaar aansluiten. In jouw rol houd je het overzicht, verbind je de juiste mensen en help je bij het streamlinen van het onderzoek. Jij bent de verbindende schakel binnen ons team.

Als Project- en Panelexpert help je bij het bepalen en aanscherpen van selectierichtlijnen en wervingscriteria. Je plant interviews in, regelt locaties en houdt duidelijke overzichten bij van deelnemers en planning. Je stelt screeningsvragen op, plant de gesprekken in en zorgt voor de administratieve afhandeling en werk je dagelijks samen met onze vaste wervingspartners. Jij zorgt ervoor dat alle praktische en organisatorische zaken soepel verlopen.

Je benadert potentiële deelnemers en enthousiasmeert hen om mee te doen aan onderzoek. Je doet dit door samen te werken met onze wervingspartners of door zelf actief mensen te werven via onder andere social media, telefoongesprekken of straatwerving. Als je zelf werft richt je je vooral op mensen en meningen die minder vaak gehoord worden, zoals jongeren, ouderen of mensen met een migratieachtergrond.
Kortom: als Project- en Panelexpert zorgt jij ervoor dat we met de juiste mensen in gesprek gaan en dat onze onderzoeksprojecten soepel verlopen en zorgvuldig worden uitgevoerd.

Wij zijn dus op zoek naar: iemand die energie krijgt van organiseren, persoonlijk of telefonisch contact leggen en snel kan schakelen tussen verschillende taken en mensen.

En wat we verder graag zien is iemand die;

  • nieuwsgierig en sociaal is,
  • het leuk vindt om op projectbasis te werken,
  • goed kan plannen en nauwkeurig werkt,
  • vloeiend Nederlands spreekt en schrijft (perfect knowledge of the Dutch language is required for all our positions),
  • stressbestendig is,
  • 40 uur per week beschikbaar is,
  • minimaal MBO niveau 4 werk- en denkniveau heeft
  • ervaring met doelgroeptargeting heeft (dit is een pré)


Wij bieden:

  • uitdagend en afwisselend werk (sociaalmaatschappelijk- én commercieel onderzoek),
  • een hecht team met collega’s die voor jou door het vuur gaan. Bij MARE vinden we het belangrijk een werkplek te creëren waar iedereen zich welkom en geaccepteerd voelt,
  • een informele werkomgeving waar veel ruimte is voor nieuwe ideeën,
  • een laptop en hoewel er de flexibiliteit is om (soms) thuis te werken, vraagt deze functie erom dat er voornamelijk op kantoor wordt gewerkt
  • dagelijks een uitgebreide lunch, volop fruit, drankjes en lekkere (gezonde) snacks om je energiek de dag door te loodsen;
  • een marktconform salaris én goede secundaire arbeidsvoorwaarden

    Klaar om bij te dragen aan onderzoeken met betekenis?
    Enthousiast geworden? Overtuig ons dan, stuur je CV én korte motivatiebrief naar [email protected]
    Wil je meer weten over MARE of de functie? Bel naar 020 670 50 20 of stuur een mail naar [email protected].

    We kijken ernaar uit om je te ontmoeten!

Alle spotlights